LED OSVĚTLENÍ AUTOMOBILŮ, DOMÁCNOSTÍ A DALŠÍ ELEKTRONIKA

Magnetické otevírání kufru (zrušení zámku) na Passatu B5


Protože se mi líbí rovné kufry novějších aut a slyšel jsem o případech, kdy se zloději do auta dostali právě přes zadní zámek v kufru, řekl jsem si, že zámek na kufru mé B5ky taky zruším.
Mechanická práce
Když už se mělo se zámkem něco dělat, rozhodoval jsem se, zda ho jen zavařit, nebo ho zrušit kompletně včetně lišty se zámkem a klikou. Vyhrála druhá možnost. Sám bych zavaření a karosářské práce asi nezvládl, takže jsem na pár dní auto nechal u výborného karosáře Libora Crhounka a ten kufr "zapravil" a připravil mi v něm dle mého nákresu díry na osvětlení SPZ LEDkami a tlačítko otevírání kufru.



S kompletním zrušením zámku se objevil problém, jak se bude kufr otevírat. Jedním z řešení bylo nahradit kliku elektromagnetem ukrytým uvnitř kufru. Demontáží zámku a kliky uvnitř kufru vzniklo docela hodně místa, a tak bylo více míst, kam magnet umístit. Musel jsem ale počítat s tím, že se zpět musí vlézt i vnitrní obložení a magnet mu nesmí překážet. Magnet měl držák se dvěma dírami na 6mm šroubky, tak jsem vybral vhodné místo v kufru, vyvrtal dvě díry a magnet přimontoval.




Poté stačilo natáhnout lanko do mechanismu zámku a přidat další pružinku, která bude zámek vracet do takové polohy, aby šel kufr zase zavřít a zamčít. Pružinka na zámku je totiž slabá a sama nedovedla lanko z magnetu vytáhnout zpět.


Elektro práce
Aby do sebe elektromagnet vtáhl lanko, musí se do něj přivédst 12V. Protože jím ale může protékat velký proud (v řádu ampér), mohlo by se obyčejné tlačítko lehce spálit. Pro spínání napájení elektromagnetu jsem použil automobilové relé dimenzované na spínání asi 40A (podobné jako např. toto). Elektromagnet a relé mají kontakty pro konektory faston (červené, modré). Relé má na sobě nakreslené schéma, takže zapojení nebyl problém (např. u relé z předchozího odkazu se na 85 a 86 přivádí 12V (spínaných tlačítkem), na 30 se přivede "+" z baterie, z 87 půjde kabel na 1. kontakt el.magnetu, na 2. kontakt el.magnetu přijde kabel z "-" baterie)
K sepnutí relé stačí menší proud, a proto se může spínat již zmíněným tlačítkem.
Elektro práce 2
Obyčejné zmáčknutí tlačítka umístěné někde po ruce v autě by asi většině stačilo, ale já chci kufr otevírat i nějak "zvenku" a také zabezpečit, že tlačítko někdo nezmáčkne na dlouhou dobu a tím nespálí pojistku (v přívodu od baterie doporučuji zařadit pojistku) nebo nezničí relé. Proto jsem změnil program ve vstupní jednotce a připojil do ní tlačítko umístěné uvnitř auta a také jedno tlačítko (musím ale koupit jinou barvu) zabudoval do víka kufru nad SPZ.



Ovládání relé jsem zapojil do výstupní jednotky. Obě tlačítka fungují tak, že když se zmáčknou, zkontroluje program v jednotce, zda je auto odemčeno (nechci aby někdo otevíral kufr, když je auto zamčeno) a zároveň vypnut klíček (pro případ, kdy stojím například na křižovatce a někdo by mi chtěl otevřít kufr). Pokud jsou obě podmínky splněny, pošle vstupní jednotka po CANu signál výstupní jednotce, která na 2s sepne relé a to sepne elektromagnet (tím je ošetřeno "nekonečné" držení tlačítka a možné zničení relé nebo pojistky).
Jelikož umí výstupní jednotka komunikovat po CANu a umí to taky dotykový displej, stačilo pozměnit jeho program, přidat do menu položku "otevřít kufr" a mohu kufr otevírat dotykem displeje (a nepotřeboval bych uvnitř auta žádné tlačítko).